شناخت بیماریها و درمان آنها

تجربیات و دانستنیهای پزشکی من

شناخت بیماریها و درمان آنها

تجربیات و دانستنیهای پزشکی من

پیشگیری و درمان سنگ کلیه

جمعه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۱۸ ب.ظ

همانطور که گفته شد دو رکن اصلی پیشگیری از سنگ کلیه، نوشیدن مایعات کافی و داشتن تحرک به اندازه کافی می‌باشد. خوابیدن و نشستن طولانی مدت یکی از عوامل مهم ابتلا به سنگ کلیه است.

البته همواره دقت داشته باشید که نوشیدن مایعات بلافاصله قبل یا بعد از غذا برای معده مضر است. اما فاصله 2 ساعت یا بیشتر، قبل و بعد غذا برای نوشیدن مایعات مناسب است.

یکی دیگر از عوامل پیشگیری، برطرف ساختن یبوست است. همانطور که می دانید یبوست مادر بسیاری از امراض است. اگر سنگ کلیه دارید و به یبوست مبتلا هستید حتما ابتدا مشکل یبوست خود را حل کنید، چراکه یبوست مانع تخلیه کامل ادرار می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که امروزه پزشکان بسیار روی آن تاکید دارند مصرف به اندازه نمک، چربی و گوشت است. در این مورد نیز، مصرف بیش از حد نمک و گوشت میتواند در ابتلا به سنگ کلیه نقش داشته باشد.


تاکنون راههای درمانی بسیار زیادی برای دفع سنگ کلیه ذکر شده است که البته همگی درمان گیاهی یا از میوه ها و سبزیجات هستند. از جمله:

- روغن زیتون و آبلیمو در خرد کردن و کوچک ساختن سنگهای کلیه در طولانی مدت بسیار موثر است.

- آب ترب

- شلغم

- جوشانده کاکل ذرت

- تخم خربزه

- دم گیلاس

- پودر سنگدان مرغ

- هندوانه و خربزه

- آب کرفس

- آب اسفناج

- آب پرتقال

- سیاه دانه با عسل

- عرق کاسنی، خارشتر و بهار نارنج

- آب انگور و گیلاس و هلو

- مقل ازرق

- ...

همچنین میتوانید از داروهای گیاهی که در عطاریها به فروش می رسد استفاده کنید. از جمله این داروها قطره سنکل (sankol) است که ترکیب تعدادی از داروهای گیاهی گفته شده در بالاست و در داروخانه ها یافت می شود.


نکته مهم: دقت کنید که همه درمانهای گیاهی در طولانی مدت اثر بخش هستند به این معنی که با خوردن 1 لیوان آب پرتقال سنگ کلیه شما دفع نخواهد شد بلکه باید این درمانها را بسته به اندازه، نوع و محل سنگ حداقل 1 هفته تا 1 ماه ادامه دهید. برای مثال تا 1 هفته هر روز 3 لیوان آب پرتقال بنوشید و میزان مصرف آب را نیز بالا ببرید و هر روز 10 دقیقه طناب بزنید.

درمانهای سنگ کلیه فقط در صورتی جوابگو خواهند بود که همراه با تحرک کافی باشد. اگر نمیتوانید طناب بزنید از یک ورزش مناسب خودتان استفاده کنید. همچنین به هنگام درد و در حین دفع شدن سنگ، گذاشتن کیسه آب گرم روی آن یا قرار دادن کلیه زیر دوش آب گرم میتواند در دفع سنگ، کمک دهنده باشد.


دقت کنید ممکن است درد کلیه داشته باشید و به سونوگرافی بروید و نتیجه آن نشان دهنده هیچ سنگی نباشد، در این صورت دو احتمال وجود دارد:

1- سنگ شما کوچکتر از دقت دستگاه سونوگرافی است و لذا دستگاه سونوگرافی آن را تشخیص نداده است.

2- سنگ قابل توجهی در کلیه شما وجود ندارد اما کلیه شما به محض کم آبی بدنتان به سرعت شروع به ساختن شن (سنگهای بسیار کوچک) میکند و به هنگام حرکت یا دفع شنها شما احساس درد می کنید. در این صورت باید همیشه دقت باشید که مایعات کافی مصرف کنید تا ادرار شما کم و تیره نباشد. بدین وسیله میتوانید از ایجاد یا بزرگ شدن شن‌ها جلوگیری کنید.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۱/۱۰
  • ۳۲۲ نمایش
  • پزشک صلواتی

سنگ کلیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی