شناخت بیماریها و درمان آنها

تجربیات و دانستنیهای پزشکی من

شناخت بیماریها و درمان آنها

تجربیات و دانستنیهای پزشکی من

تغذیه و درمان گیاهی کم‌کاری تیروئید

دوشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۱۲ ب.ظ

اولین قدم در درمان اختلالات تیروئید، تشخیص هرچه سریعتر این بیماری است. علائم و نشانه‌های کمکاری و پرکاری تیروئید را (که در پستهای قبلی گفته شد) در ذهن داشته باشید و چنانچه چند علامت را با هم داشتید آزمایش تیروئید (TSH) بدهید تا مطمئن شوید. اگر از بیماری خود خیلی دیر مطلع شوید احتمال اینکه غده تیروئید شما به طور کامل از بین برود وجود دارد. در این صورت تا آخر عمر باید هر روز از یک قرص جایگزین استفاده نمایید.

درمان کم‌کاری و پرکاری تیروئید شامل قسمتهای مشترک نیز هست مثلا درمانهایی که مربوط به مشکلات عصبی می‌شوند. همانطور که در دو مطلب اخیر گفتیم مهمترین دلیل اختلال غده تیروئید، استرس و مشکلات و ناراحتیهای روحی، روانی است که متاسفانه امروزه بسیاری از ما را درگیر کرده است. پیشنهادات برای برطرف شدن این مشکلات در پست قبلی مطرح شده است. خوراکیهای مفید جهت برطرف شدن افسردگی و ناراحتیهای عصبی بدین شرح است:

زعفران، گلاب، کدو، انگور مخصوصا انگور سیاه، سیب، به، کاهو، عسل، آلو بخارا، انار شیرین.

داروهای گیاهی مفید برای افسردگی یا ضعف اعصاب عبارتند از: جوشانده گل گاوزبان، جوشانده ترخون، عرق بیدمشک، عرق بابونه، عرق بهارنارنج، عرق خرفه، دارچین.

دقت نمایید اگر اختلال تیروئید شما به دلایل روحی بوده است چنانچه پیشنهادات گفته شده در پست قبل را به کار ببندید و یا به هر طریق دیگر، ناراحتی روحی خود را برطرف سازید و شادی و مثبت اندیشی را جایگزین آن کنید، پس از دو یا سه هفته به تدریج اثر بهبودی در شما دیده خواهد شد، بنابراین انتظار نداشته باشید به محض برطرف نمودن ناراحتی خود، اختلال تیروئید شما به سرعت بهبود یابد. حتی با استفاده از داروهای شیمیایی مانند لووتیروکسین و ... نیز دو سه هفته باید منتظر باشید تا اثر بهبودی ظاهر شود.

چنانچه شما فردی کاملا شاد و اجتماعی هستید و نگرانی و مشغولیت ذهنی مهمی ندارید، اختلال تیروئید شما احتمالا به دلیل مصرف کم یا زیاد ید یا مصرف خوراکیهایی که در جذب ید اختلال ایجاد می‌کنند هست (البته اگر دلیل وراثتی و ژنتیکی نداشته باشد و ناشی از مصرف داروی خاص نباشد). بنابراین دقت کنید که مواد مصرفی شما سالم باشند. از خوردن مواد غذایی صنعتی مانند انواع شیرینی‌جات، پفک، چیپس، نوشابه، سس مایونز، سوسیس کالباس، شکر و قند و همچنین چای، کاکائو، نسکافه و قهوه خودداری کنید.

فرد مبتلا به اختلال تیروئید باید از کارهایی که موجب خستگی زیاد می‌شوند یا فعالیت به هنگام خستگی پرهیز نماید و به اندازه کافی استراحت نماید.


درمان مختص کم‌کاری تیروئید

- چنانچه تیروئید شما کم‌کار است مواد زیر را تا جایی که ممکن است کمتر مصرف کنید: 

انواع کلم، شلغم، سویا، بادام زمینی، اسفناج، گلابی و هلو.

- مصرف مواد زیر به ساختن هورمون تیروئید کمک می‌نمایند:

نمک یددار، انواع ماهیها، شیر و ماست و پنیر، موز، آجیل (به جز بادام زمینی)، جوجه و بوقلمون، غلات، حبوبات، روغن زیتون.

- صبحانه‌ها ارده با شیره انگور میل نمایید.

- تا حد امکان گرمیها خصوصا (عسل، هل، زنجبیل، دارچین، زعفران، انجیر، رازیانه) را مصرف کنید و از خوردن سردیها و ترشیجات خصوصا هنگام شب پرهیز نمایید.

گیاه جینسینگ در تامین سلامت و تحریک و ترشح هورمون تیروئید موثر است.

- گیاه کوهوش و پنج انگشت نیز در کنترل کیفیت تیروئید موثر است.

- روغن پامچال

بوصیر یا بنگ سفید که نام های دیگری نیز دارد (علف خرگوش، گل ماهور و قلومس) در درمان گواتر موثر می‌باشد.

این گیاهان را میتوانید از عطاریها تهیه کنید.


درمان مختص پرکاری تیروئید در پست بعدی گفته خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی