شناخت بیماریها و درمان آنها

تجربیات و دانستنیهای پزشکی من

شناخت بیماریها و درمان آنها

تجربیات و دانستنیهای پزشکی من

خارش پوست

يكشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۲۰ ب.ظ

خارش پوست دلایل مختلفی میتواند داشته باشد از جمله:

- بعضی از بیماریهای داخلی موجب خارش پوست می‌شوند مانند: بیماریهای غده تیروئید، انگل روده،بیماریهای کبد و کلیه و ... .

- بعضی بیماریهای خونی مثل کم خونی، پرخونی، سرطان خونی و ... .

- بیماریهای پوستی مثل کهیر، جوشها، خشکی پوست، عفونت، پسوریازیس و ... .

- آلرژی و حساسیت‌ از جمله حساسیت به مواد غذایی مثل فلفل، حساسیت به بعضی مواد شوینده، حساسیت به بعضی پارچه‌ها، عوارض جانبی بعضی داروها، گزش حشرات، تغییر ناگهانی دمای محیط و ... .

- بیماریهای اعصاب و روان، استرس و ... .

از میان این بیماریها بیماریهای پوستی و اعصاب شیوع بیشتری دارند و معمولا دلیل اصلی خارش پوست هستند.

برای اینکه تشخیص دهید خارش پوست شما از نوع عصبی است یا مشکل پوستی، باید دقت کنید که خارش، چه زمانی بیشتر یا کمتر می‌شود؟ آیا وقتی که فکرتان ناراحت است خارش شما شروع می‌شود یا بیشتر می‌شود؟ وقتی که اضطراب دارید یا نگران هستید چطور؟ وقتی از سرکار برمی‌گردید چطور؟ آیا بعد از خواب و استراحت خارش شما کمتر شده است؟ چنانچه این عوامل در میزان خارش پوست شما موثرند به احتمال زیاد خارش پوست شما از نوع عصبی است بنابراین برای درمان ابتدا باید مشکل روحی خود را برطرف سازید سپس از پمادهای موضعی برای درمان استفاده کنید. اگر فقط از پماد استفاده کنید ممکن است برای مدتی خارش پوست شما بهبود یابد اما دوباره به حالت اول برخواهد گشت. اکثر اوقات مشکلات روحی، برای پوست، بیماری شبیه به پسوریازیس ایجاد می‌کنند.

دقت کنید چنانچه مبتلا به خارش پوستی شده‌اید حتما ابتدا عوامل پیشگیرانه زیر را انجام دهید سپس به درمان اقدام کنید:

1- هرگونه ناراحتی، فکر منفی، استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

2- از نماز، قرآن و دعا برای آرامش روحی خود کمک بگیرید.

3- چنانچه پوستتان خشک است، با استفاده از ماسک های طبیعی آنرا مرطوب نگه دارید. کمتر آن را شستشو دهید و از ساییدن محکم لیف و کیسه و ... به پوستتان در حمام خودداری کنید. از شامپو بدن‌های کرمی و مرطوب کننده استفاده کنید.

4- چنانچه پوستتان چرب است، چربی آن را با مواد شوینده مخصوص از بین ببرید و در شستشوی لباسهایتان دقت داشته باشید که چربی آنها کاملا پاک شود.

5- از هر چیزی که موجب عرق کردن در ناحیه خارش می‌شود اجتناب کنید. به عنوان مثال چنانچه پشت گردن شما خارش دارد، موهایتان را کوتاه کنید تا آن ناحیه عرق نکند. یا اگر کتف و کمر شما خارش دارد، پشتتان را برای طولانی مدت به جایی تکیه ندهید.

6- تا جایی که ممکن است با خاراندن مقابله کنید چراکه خاراندن سبب زخم شدن و بدتر شدن پوست شما و خارش بیشتر می‌شود. نگویید نمیتوانم نخارم، تلاش کنید توجه خود را به مطلبی مشغول دارید و پوستتان را نخارید یا دستهای خود را ببندید :)) به عنوان مثال، پسوریازیس در ابتدا بیماری ساده‌ای است اما چنانچه به خارش ادامه دهید بیماری به وضعیت بحرانی خواهد رسید.

7- پوستتان را در مقابل هوای سرد بپوشانید.

پس از انجام نکات بالا، برای هر بیماری از درمان خاص آن استفاده کنید.

به عنوان مثال تجربه‌ای که خود من در مورد بیماری پسوریازیس دارم این است که پماد کلوبتازول میتواند در بهبود این بیماری بسیار موثر باشد. هرچند استفاده زیاد از این پماد نیز میتواند خطرناک بوده و نتیجه عکس بدهد. چنانچه این بیماری منشا روحی داشته باشد که به احتمال زیاد هم همینطور است باید ابتدا ناراحتی خود را برطرف کنید سپس از این پماد استفاده کنید.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۲/۱۰
  • ۵۱۷ نمایش
  • پزشک صلواتی

خارش پوست

پسوریازیس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی