شناخت بیماریها و درمان آنها

تجربیات و دانستنیهای پزشکی من

شناخت بیماریها و درمان آنها

تجربیات و دانستنیهای پزشکی من

تشخیص سنگ کلیه و علت ایجاد آن

پنجشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۱۶ ب.ظ

سنگ کلیه میتواند علائم متفاوتی داشته باشد از جمله:

- ادرار کدر و تیره 

- وجود خون در ادرار

- درد پهلو و کمر

- تب

- حالت تهوع

- تنگی نفس

- سوزش ادرار یا درد در هنگام دفع ادرار


دقت کنید بسیاری از علائم بالا مانند حالت تهوع، تنگی نفس و تب وقتی رخ می دهند که سنگ شما از جای خود حرکت کند در غیر این صورت، هر کدام از علائم بالا، میتواند رخ دهد یا ندهد حتی ممکن است آنقدر علائمتان خفیف باشد که متوجه نشوید سنگ کلیه دارید. با سونوگرافی مشخص خواهد شد که سنگ کلیه دارید یا خیر. البته بسته به دقت دستگاه سونوگرافی ممکن است سنگهای کوچکتر از 4 یا 3 یا 2 میلی متر در سونوگرافی مشخص نشود. اما اگر در پهلوهایتان احساس درد می کنید و در سونوگرافی سنگی پیدا نشد احتمالا شن ریزه یا سنگهای کوچکی درون کلیه دارید و جای نگرانی نیست. به راحتی می توانید با تغییر روش زندگی این سنگها را دفع کنید.


و اما چرا کلیه ما سنگ می گیرد؟

یکی از مهمترین دلایل، دلیل وراثتی است یعنی اگر در خویشاوندان درجه 1 و 2 شما مبتلایان به سنگ کلیه وجود داشته باشند، احتمال اینکه شما نیز دچار سنگ کلیه شوید بالا می رود. اما روش زندگی مهمتر از وراثت است. مهمترین دلیل ایجاد سنگ کلیه، نوشیدن کم مایعات و عدم تحرک کافی است. چراکه غلظت بالای ادرار سبب ایجاد سنگ در کلیه می گردد، اگر شما این غلظت را با نوشیدن آب و مایعات کافی کم کنید، احتمال سنگ کلیه به شدت کاهش می یابد. همچنین نشستن های زیاد و طولانی مدت یکی از دلایل ایجاد سنگ کلیه است در حالیکه پیاده روی و ورزش یکی از بهترین راههای مقابله با آن است. همچنین مصرف زیاد از حد نمک و لبنیات در تشکیل سنگ کلیه موثر است.

بنابراین اگر به اندازه کافی مایعات مصرف کنید و تحرک کافی داشته باشید انشاءالله از شر سنگ کلیه در امان خواهید بود.

در پست بعدی در مورد درمان سنگ کلیه و پیشگیری از آن بحث شده است.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۱/۰۹
  • ۳۱۲ نمایش
  • پزشک صلواتی

سنگ کلیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی